Dyrestafet

Denne leg fungerer godt på alle naturområder. I kan selv tilpasse legen, så den passer til lige netop jeres område.

Hvad skal vi bruge?

  • Noget til at markere start- og mållinjen

  • Evt. en kegle, alternativt en sko, en gren el.lign.

Hvad skal vi gøre?

  • Nu skal dyrene løbe om kap. Men hvilket dyr løber egentlig hurtigst? Og kan alle dyr løbe?

  • Start med at kigge jer omkring i det naturområde, hvor I leger. Hvilke dyr kan I finde? Er der nogle dyr, som I ved bor i naturen, men som I ikke kan se lige nu?

  • Start herefter med at lave jeres bane, hvor stafetten skal finde sted. Marker et sted, hvor I skal starte og slutte. Et par meter fra start placerer I en kegle el.lign., som I skal ned og runde, inden I slutter samme sted, som I startede.

  • I denne stafet skal I ikke bevæge jer som jer selv, men udvælge hvilket dyr I gerne vil være. I kan vælge lige det dyr, I ønsker - hoppe som frøen eller haren, flyve som en fugl, rulle som bænkebidderen (trille eller lave kolbøtter) eller måske krybe jer afsted som sneglen. Alle dyr må være med.

  • I denne stafet handler det ikke om at komme først, men om at undersøge dyrenes forskellige måder at bevæge sig på. Nogle er hurtige, andre er langsomme. Hvorfor mon det?

  • Prøv også en version, hvor I alle er det samme dyr, og se, hvilken forskel det gør for stafetten. Måske I har forskellige teknikker, som I kan lære hinanden?

Motoriske grundbevægelser:

  • Gå/løbe

  • Kravle

  • Trille

  • Hoppe

  • Krybe